|
PC-Active Forum Praat mee met PC-Active
|
| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
ILUsion Nieuw lid
|
Geplaatst: 20-03-2006 22:27 Onderwerp: #191 re: MP3 op alfabet |
|
|
In nummer 191 zag ik in de brievenrubriek een berichtje met gelijknaige titel over het catalogiseren van MP3-bestanden op alfabetische volgorde. De oplossingen die angeboden worden(via Excel, batchbestanden tot zelfs Cygwin ,om gebruik te kunnen maken van de uitgebreidere scripting mogelijkheden die wel in Linux/Unix aanwezig zijn), vind ik persoonlijk nogal omslachtig. Volgens mij is er een duurzamere oplossing, die eenmaal wat meer werk vergt, maar op langere termijn je waarschijnlijk wel zal bekoren. Bij deze hoop ik dat de vraagsteller hier een kijkje neemt, of dat een beheerder hem kan doorsturen naar hier (en dat deze post leerrijk is voor anderen).
Eerst en vooral zal ik wat uitleggen over MP3-bestanden (en andere muziekbestanden eigenlijk), hoe je daarbij het beste gegevens kan opslaan en hoe je dat verder kunt uitbuiten. Daarna zal ik uitleggen hoe je te werk kan gaan, welke programma's handig zijn en dergelijke.
In MP3's en andere muziekbestanden kun je zogenaamde meta-data (gegevens over de eigenlijke gegevens, dus titel, artiest, naam van cd, tracknummer, jaar van uitgave, dirigent, producer, ...) opslaan. Voor MP3 zijn er in feite 2 (of 3) grote mogelijkheden om meta-data (bij muziekbestanden wordt meta-data meestal "tags" genoemd) op te slaan. De meestbekende standaard is ID3, dat in twee grote kampen verdeeld kan worden ID3v1.x en ID3v2.x. ID3v1 wordt door de meeste hardware MP3-spelers ondersteund, maar heeft als nadeel dat je slechts een heel beperkte hoeveelheid informatie kan opslaan (artiest, titel van het nummer, tracknummer, albumnaam, commentaar, vast aantal genres, tot maximaal 30 tekens per tag). Dit soort tags is dus verouderd (lange titels kan je bijvoorbeeld niet opslaan), maar bij kwalitatief minder MP3-spelers is dit de enige mogelijkheid. Verder is er nog ID3v2.x, dat in verschillende subversies bestaat die onderling incompatibel zijn (ID3v2.3 en ID3v2.4 bijvoorbeeld), maar die wel meer informatie kunnen opslaan: een onbeperkte hoeveelheid informatie per tag, zelfs figuren en eventueel ook de songteksten, ... Ook dit type tag wordt door veel spelers vrij goed ondersteund, maar spijtiggenoeg wordt dit type tag vooraan in de bestanden opgeslagen (wat bij het veranderen van de informatie als gevolg heeft dat het hele bestand opnieuw geschreven moet worden en dus langer duurt dan bij andere tags). Als derde en kwalitatief beste is er APEv2: evenveel en zelfs meer mogelijkheden dan ID3v2.x, maar wel achteraan in het bestand zodat de tags snel weggeschreven kunnen worden zonder het hele bestand te herschrijven. Het enige (en belangrijke nadeel): er zijn amper spelers die APEv2 ondersteunen (op softwaregebied is het vrij pover, op hardwaregebied is het zelfs nog erger).
Om zo'n tags te bewerken kan je verschillende dingen doen: in je muziekspeler zit waarschijnlijk wel zo'n functie ingebouwd die toelaat dat je je tags kan bewerken. WinAmp, iTunes, Windows Media Player, Foobar2000: allemaal kunnen ze tags bewerken, het volstaat om te rechtsklikken op het muziekbestand in de playlist en daar een optie als "Show Info", "Properties", "Edit information" of iets dergelijks te klikken en dan krijg je de tags te zien.
Naast je standaard muziekspeler heb je ook programma's die niets anders doen dan tags bewerken: Tag & Rename, ID3 TagIT, Tagscanner, The GodFather, ... zijn allemaal bekende namen. Met deze programma's kun je makkelijk meerdere bestanden tegelijk bewerken (bijvoorbeeld alle nummers van eenzelfde cd of eenzelfde artiest). Tag & Rename is een gevestigde waarde, maar te betalen; ID3 TagIT was mijn vroegere favoriet omdat het vrij makkelijk in gebruik is en toch veel functies biedt, TagScanner is wat raar om mee te werken maar biedt heel wat functies die in andere programma's moeilijk te vinden zijn en The GodFather wordt door velen beschouwd als de absolute top maar is vrij moeilijk om mee te leren werken. Verder wil ik hier ook opmerken dat je in foobar2000 verschillende components hebt die de functie van tagprogramma op zich kunnen nemen (MassTagger is de bekendste daar, en ik gebruik hem momenteel met veel plezier).
In een grote muziekcollectie is het dus belangrijk dat deze gegevens allemaal op een unforme manier opgeslagen worden, veel van je nummers zullen nu reeds "01 - Artiest - Titel" noemen of "Artiest-Titel". Wat je dan best doet is de nummers te rangschikken volgens eenzelfde patroon, in die tagprogramma's kun je opgeven dat de tags bijgewerkt moeten worden volgens een bepaald patroon, zodat je daar zelf geen werk meer aan hebt. In ID3 TagIT kun je bijvoorbeeld respectievelijk de volgende patronen gebruiken "K - A - T" en "A-T" (dat eerste betekent : eerst het tracknummer, dan een spatie, een streepje, een spatie, de artiestnaam, weer spatie streepje spatie en de titel; als er in de bestandsnamen op die plaats geen spaties staan, dan in het patroon ook niet!). In MassTagger zal het eerste zoiets als "%tracknumber% - %artist% - %title%" geven. Het is trouwens niet nodig om deze stap voor alle bestanden te doen: sommige van je bestanden zullen al tags bevatten: die kun je beter zo laten en niet latten taggen vanaf de bestandsnaam (omdat tekens als ? / \ niet in een bestandsnaam mogen voorkomen maar in een tag wel).
Als je uiteindelijk de tags bij alle bestanden op eenzelfde manier hebt staan, kun je in je tagprogramma een optie kiezen die de bestanden hernoemt naar de tags, hier kan je weer dezelfde patronen gebruiken als voor het overzetten van de bestandsnamen naar de tags. Dan zullen je bestanden op eenzelfde manier een naam krijgen.
Verder kan ik je ook aanraden om de databasefunctie te gebruiken in je mediaspeler: WinAmp, Windows Media Player, iTunes en foobar2000 hebben elk een dergelijke functie (Media Library, Database, ...) waardoor je niet meer hoeft de goochelen met bestanden maar gewoon kunt zoeken op bijvoorbeeld "liedjes met als artiest Elvis" of "alle liedjes met Love in de titel". Eenmaal je daarmee werkt, zoek je nog amper in je bestanden!
Als afsluiter nog kort over de echte MP3-spelers en hoe zij het beste met tags omgaan: WMP gebruik ik al enige tijd niet meer, maar bevat best goede functies, echter vind ik iTunes dan toch net iets beter. WinAmp heeft ook best wel goede functies, maar foobar2000 doet met Masstagger toch nog net dat schepje extra: ook ondersteuning voor APEv2 tags, scriptfunctionaliteit voor je tags, ...
Als je niet zo handig bent met computers, zou ik vooral ID3 TagIt aanraden, ben je wat beter met computers zijn The GodFather of MassTagger zeker aanraders.
Mocht je met ID3 TagIT of MassTagger problemen ondervinden, ben ik zeker bereid te helpen. Zoek in ieder geval handleidingen op van die programma's: er zijn er zeer goede Engelstalige te vinden die je stukje voor beetje leren hoe je met je tags kan omgaan (op de sites van deze programm's staan er vaak al).
HTH
Laatst aangepast door ILUsion op 20-03-2006 23:16, in totaal 1 keer bewerkt |
|
| Naar boven |
|
 |
Bryan Erelid
|
Geplaatst: 20-03-2006 22:35 Onderwerp: |
|
|
Mooi verhaal
Wat ik verder nog over ID3v2 heb te melden, is dat Winamp geen ID3v2.4 ondersteunt, of iig heel erg brak. Voor .NET is een hele mooie library beschikbaar. Deze bevat overigens wel een bug. (Zie de fora daarvoor). _________________ ... dA ... Strato ...
If you woke up Thursday morning and sensed something was different about the world around you, youre absolutely right. |
|
| Naar boven |
|
 |
Ferdi Scholten Moderator
|
Geplaatst: 20-03-2006 22:38 Onderwerp: |
|
|
Inderdaad een mooi verhaal, maar in de context van dit forum past het niet, Je hebt geen enkel probleem gesteld hier. Daarom verplaats ik hem van Ik heb een probleem naar het Reacties op huidige nummer forum. _________________ Een computerprobleem zit meestal tussen toetsenbord en stoel
De complete gebruiksaanwijzing van het fenomeen mens, begint op http://sttc-nlp.nl |
|
| Naar boven |
|
 |
Mark H.M. Steverink Lid
|
Geplaatst: 21-03-2006 09:58 Onderwerp: |
|
|
| Zoner iets af te willen doen aan het prachtige verhaal hierboven, wil ik toch even TotalCommander noemen. Hiermee kun je, onder andere, grote aantallen bestanden in een keer hernoemen. |
|
| Naar boven |
|
 |
zeveroare Erelid
|
|
| Naar boven |
|
 |
ILUsion Nieuw lid
|
Geplaatst: 21-03-2006 18:40 Onderwerp: |
|
|
| Mark H.M. Steverink schreef (Bekijk bericht): | | Zoner iets af te willen doen aan het prachtige verhaal hierboven, wil ik toch even TotalCommander noemen. Hiermee kun je, onder andere, grote aantallen bestanden in een keer hernoemen. | Natuurlijk Inderdaad zijn er ook programma's die in het algemeen met allerhande bestanden kunnen werken, die dan niet noodzakelijk MP3's hoeven te zijn (en TotalCommander is eigenlijk nog veel meer dan dat, het omvat eerder vanalles wat in Windows Explorer aanwezig had moeten zijn)
Eventjes om hier nog een andere renamer te noemen, waarvan ikzelf zeer tevreden ben (hoewel de mogelijkheden vrij beperkt zijn): Ant Renamer ( http://www.antp.be ). Ook cdit programma kan omgaan met tags, zij het wel ID3v1 tags (dus vrij beperkt, en voor heel wat liedjes onbruikbaar, spijtig genoeg).
Wat ik verder nog ben vergeten te vermelden: let op met alle programma's die jebestanden wijzigen, zij het nu een file renamer of een muziektagger: eenmaal de informatie veranderd is, is het moeilijk om terug te gaan naar een oude instelling (bv. als je al je bestanden selecteert en de opdracht geeft "Stel artiest in op 'Elvis'" dan zijn je tags helemaal waardeloos geworden). In dat opzicht bevat ID3 TagIT volgens mij een meesterlijke functie: je kan zo veel met de tags spelen als je wilt in het programma, je bestandsnamen laten wijzigen maar je moet op het einde van je bewerkingen (of tussendoor, zoals je wilt) de actie bevestigen (en dan niet met een dialoogvenstertje, maar met een menuoptie). En net zoals Word en andere Office-programma's zal hij bij het afsluiten van een map of van het programma vragen of je wijzigingen aan de bestanden behouden moeten worden. In andere programma's heb je vaak pas te laat door dat je verkeerde bestanden aangeklikt hebt of verkeerde informatie hebt ingegeven (en dan is de weg terug niet altijd even simpel, kan ik je al uit ervaring vertellen).[/url] |
|
| Naar boven |
|
 |
driver Nieuw lid
|
Geplaatst: 25-03-2006 11:07 Onderwerp: |
|
|
| Een andere mogelijkheid is 1-4a Rename (http://www.1-4a.com/rename/). Het is Email-ware en ik gebruik het al jaren met veel plezier. |
|
| Naar boven |
|
 |
Berend Dekens Moderator
|
Geplaatst: 25-03-2006 15:05 Onderwerp: |
|
|
Of Godfather - dit is ook een MP3 tag tool en deze haalt ook informatie van Amazon en dergelijke op zodat het aanpassen naar de juiste tags voor hele albums een fluitje van een cent is.
Uiteraard kan daarna ook die informatie gebruikt worden om het bestand te hernoemen.
Persoonlijk vind ik de optie ook mooi om de bestandsnaam te filteren naar tags (waarna uiteraard de bestandsnaam zelf precies naar smaak kan worden omgebouwd). Daarvoor vertel je het programma gewoon in welk formaat de naam staat dus bijvoorbeeld: "nummer. artiest - titel.mp3" waarna Godfather automatisch zijn werk doet...
Verschrikkelijk handig voor mensen die een flinke MP3 bibliotheek hebben  _________________ That is not dead which can eternally lie,
Yet with strange aeons even death may die
H.P. Lovecraft
|
|
| Naar boven |
|
 |
estrella Nieuw lid
|
Geplaatst: 28-03-2006 16:34 Onderwerp: MP3 's renamen |
|
|
Ik gebruik een tool genaamd UFU, USefull File Utilities van :
URL
http://www.replsoft.com/
Korte omschrijving die op de website te vinden is:
Useful File Utilities (UFU) is a very fast and easy-to-use file browser. It has some internal utilities such as Renamer, Replacer and Finder. Moreover, it has external utilities such as Change Attributes and Batch Replacer. UFU has utilities necessary for webmasters, programmers and anybody who is concerned with computers. Imagine that you need to process hundreds of files. It would take you many hours to do this manually. Fortunately, UFU is created to solve this problem as it does this job, and more, for you easily. You can even process files from several directories or even disks simultaneously (see Basket drive in the help menu of the program).
Internal utilities:
Replacer - find and replace text or add text to file.
Renamer - rename files by mask string. You can see new names before start rename.
Finder - find files in your disks. You can find duplicates files.
External utilities (plug-ins):
Change Attributes - change attributes on files and directories. Also you be able to change ANY of the various dates (created, modified, accessed).
Batch Replacer - is a multi-string search-and-replace filter. It can Find strings in files and replace their to anything. It supports wildcards and repeated sequence of symbols. You can find more than two spaces or CRLF and replace their to one space or CRLF. Both text and binary files can be processed by the program.
Oem<->Ansi converter - This plug-in can make conversion of text file from OEM (Dos) to ANSI (Windows) coding or vice versa.
Make List Files - This plug-in allow you to save names of selected files in list file. After that you able to print this list. If you often use "Finder" utility this plug-in needed for you.
Case Converter - This plug-in allow you to convert any words and even file names within content of files to lower or UPPER case. If you want to convert all file names to lower or UPPER case you no need to enter each name. You need enter only extension. It very useful if you need to to move all of our hosted domains from a Windows NT platform to Linux. This is actual because Linux is case-sensitive, both for file names and file content.
Replace and Rename - This utility allow you to perform both file renaming AND text replacing in one easy batch file from one "keyword" import file. Moreover Replace and Rename works with files from directories and subdirectories. All that you need is to select directory (or directories) with files which you want to process. But processing of single selected files are available too. Utility will make replacement in the files which extension are specified in the "Replace in files which have extension" field. And it will rename files which have extensions specified in the "Rename files which have extension" field. Also utility have the ability to perform only one operation instead of performing two operations. Field "Do not perform replacing in files" or "Do not rename files" must be checked for perform only one operation. Button "Load from file" allow to load the a text file which have values delimited by the tab character. But utility have a possibility in the "Options" to set another delimiter character instead from the tab.
Batch Replacer for MS Word - This plug-in allow you to make a multi replacement operation in MS Word files. Expressions for replacement must be specified in Excel document.
Ik werk ermee en het werkt vlekkeloos als je even wat tijd neemt om de werking te doorgronden, je kan het programma zonder registratie gebruiken, er zijn ook vele plugins met extra opties voor.
Misschien is dit een leuke tool om te gebruiken
Free download: http://www.replsoft.com/ufudnload.html
NB:
Anyone may use this software during a test period of 15 times of use. Following this test period of 15 times of using or less, if you wish to continue to use UFU, you MUST register.
Dus je kan het maar tijdelijk gebruiken zonder registratie of key. |
|
| Naar boven |
|
 |
|